Parkering vid lägenhet

För man parkera bilen vid lägenheten föratt lasta varor in i lägenheten i sex minuter?

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen lagstadgad skyldigheter för parkeringsvakter att vänta när det gäller fordon som stannat mot angivna anvisningar, vare sig det gäller sex minuter eller mer. Så länge ett fordon ställt sig i strid med de angivna anvisningarna som finns får alltså parkeringsvakter utfärda böter.

Det har dock framkommit ur den praxis som parkeringsbolag för att parkeringsvakter bör avvakta med att utfärda böter i tio minuter. Denna praxis har framkommit av rent praktiska skäl, då människor ibland kräver några minuter för att köpa en parkeringsbiljett eller lasta av bilen. Just vid avlastning krävs att man oavbrutet bär föremål mellan bilen och avlastningsplatsen (tex lägenheten), upphör transportationen anses det inte längre vara avlastning och parkeringsvakten kan ge böter.

Hoppas detta gett svar på er fråga!

Adrian NylénRådgivare