Parkeringsbiljett ej synlig

Felaktigt utfärdad kontrollavgift – Ta vidare till tingsrätten?

Min sambo parkerar bilen på en besöksparkering som vi är väl bekanta med. Han köper en dygnsbiljett och placerar den i vindrutan. En kontrollavgift utfärdas sex minuter senare med motiveringen "Biljett saknas/ej synlig". Bilder är enligt boten tagna. Jag upptäcker boten dagen därpå. Första tanken är att min sambo glömt att köpa biljett. När jag kommer fram till bilen ser jag att det visst ligger en biljett i vindrutan. Jag tänker att det måste vara köpt för fel datum/tid. Öppnar förardörren och tar upp biljetten. Den är giltig.

Nu inser jag att jag borde ha fotograferat biljetten innan jag flyttade den. Lägger tillbaka biljetten och tar en bild. Jag överklagar men får avslag. Q-park menar på att deras tagna bilder visar att biljetten inte låg där. Jag överklagar på nytt och kräver att få se dessa bilder.

Det visar sig att Q-park har som policy att inte lämna ut några bevisbilder förrän i domstol. Q-park menar också att biljetten inte kan ha legat placerad som på min bild, eftersom den inte syns där på deras. Vilket också stämmer – jag flyttade ju något på biljetten när jag tog upp den för att kontrollera giltigheten.

FRÅGOR: Har de rätt att vägra mig bilderna, trots att dessa kanske bevisar att biljetten låg där? ELLER att bilden är för dålig för att kunna bevisa motsatsen. Bör jag ta detta till tingsrätten?

Lawline svarar

Eftersom Q-park inte är ett företag i den offentliga sektorn har man dessvärre ingen rätt att begära ut bilder etc. utan det är enbart för deras interna bruk.

Utifrån din berättelse låter det som att det kan vara lägligt att ta ärendet vidare till tingsrätt, i synnerhet eftersom du innehar en giltig biljett för den aktuella perioden som bör ges ett starkt bevisvärde.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare