FrågaSKATTERÄTTAvdrag06/01/2017

Parkeringsförmån: beskattning och avdragsrätt.

Hej

Jag har ett aktiebolag. Mitt företag leasar en bil. Mitt företags adress är samma som min hemadress då jag har kontoret på hemadressen men är ut på olika företag under veckan.

Jag betalar för en boendeparkering privat. Men tycker att företaget kan stå för den.

Har företaget rätt att betala parkeringen och dra av den som en kostnad?

Utan att jag blir förmånsbeskattad pga att det är samma adress som min hemadress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag inser från din fråga att den leasade bilen utgör en bilförmån. Återkom gärna med kommentarer eller följdfrågor om så inte är fallet. Under förutsättning att det handlar om en förmånsbil är fri uppställningsplats vid arbetsplatsen skattefri (detta framgår utav Handledning för beskattning av inkomst och förmögenhet vid 2004 års taxering (HL) p. 251 par. 17.2.45). Detta har de följande två konsekvenserna.

För det första ska du inte bli förmånsbeskattad, men för det andra får parkeringsförmånen inte dras av. Anledningen är att det endast är skattepliktiga förmåner som får dras av.

Det är emellertid så att det har kommit in flera frågor till Skatteverket om parkeringsförmånen. På grund av detta har de utfärdat olika skrivelser som reglerar förmånen mer i detalj. Det finns ingenting på deras hemsida angående just ditt fall, men jag anser att det skulle vara lämpligt att kontakta Skatteverket med detaljer om din situation för att ta reda på huruvida det möjligtvis finns något undantag till den ovanstående regeln.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare