Pass utan vårdnadshavarens medgivande

Hej. Jag är snart 15 år. Jag bor hos ett familjehem. Jag träffar inte min mamma och har inte gjort det på ett år och min pappa bor utomlans så jag har inte träffat honom på 11 år. Mitt pass gick ut förra året. När jag bodde hos min mamma så sökte hon för ensam Vårdnadshavare för lagen hade ändras. Sist jag skulle skaffa pass så hade jag ett sånt pass där jag bara kunde åka i europa och det krävdes bara att min mamma skulle skriva på men nu så kan man inte göra så längre. Vi hittade aldrig min pappa och ingen vet vart han är. Jag kan inte vänta tills jag är 18 för att skaffa ett pass bara för att min pappa kan inte hittas. Det är en evighet ju. Jag vill ju resa. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du säger att din mamma ansökte om ensam vårdnad. Jag uppfattar inte riktigt om hon beviljades ensam vårdnad eller inte.

Om din mamma har ensam vårdnad:

Du kan ansöka om pass med ett skriftligt medgivande från din mamma. Eftersom du bor på ett familjehem kan antingen din mamma följa med när du ansöker om passet, eller en av dina familjehemsföräldrar.

Om en familjehemsförälder följer med måste ni visa upp ett beslut som styrker familjehemsplaceringen. Detta har säkert din/dina familjehemsföräldrar koll på.

Om din mamma och pappa har gemensam vårdnad:

Som du själv har uppmärksammat krävs båda vårdnadshavarnas skriftliga medgivande när du ansöker om pass. Men ett pass kan utfärdas utan ett sådant medgivande från båda vårdnadshavarna, om det föreligger ”synnerliga skäl”.

Du bor i ett familjehem och har inte haft kontakt med din pappa på 11 år. Det är ett typexempel på en situation när ett pass kan utfärdas utan den ena vårdnadshavarens medgivande. Det är dock passmyndigheten (polisen) som fattar beslut om detta.

Du kan ringa polisen på 114 14 och fråga dem hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

Anna RunelövRådgivare