Påverkar en förälders partners tidigare kriminalitet utgången i en vårdnadstvist?

Hejsan. De är så att ja har börjat träffa en tjej som ligger i vårdnadstvist med pappan till sin dotter. Om vart dottern ska bo och gå i skola. Nu är mamman "min tjej" orolig att mitt gamla liv ska på verka hennes utgång ur tvisten. Då jag har varit dum och busig och avtjänat fängelse straff. För misshandel och skadegörelse. Dom flesta saker här hänt då för ca 10 år sen. Har ett fängelse straff på en misshandel för ca 4 år sen. Inget av min brott har med barn eller kvinnor att göra. Kan detta påverka hennes utgång om hon har ett förhållande med mig ? Idag lever vi inte ihop. Men har planerat att göra de. Är de något som kan påverka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrabalken reglerar vårdnadstvister

Inledningsvis kommer jag redogöra för vad rätten tar hänsyn till vid avgörande av vårdnadstvister.

Vid avgörande av vårdnadstvister är barnets bästa avgörande för utgången (6 kap. 2a § 1 st. föräldrabalken). Vad som är att se som barnets bästa varierar från fall till fall. Det rör sig om en individuell bedömning i det enskilda fallet. Det finns dock ett fåtal riktlinjer att följa vid bedömningen av vad som är att se som barnets bästa. Inledningsvis kan sägas att ett barn har rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran (6 kap. 1 § föräldrabalken). Ytterligare en omständighet som tas i beaktning är barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2a § 2 st. föräldrabalken). Även risken för att ett barn far illa tas hänsyn till vid bedömningen av vad som anses vara barnets bästa (6 kap. 2a § st. 2 föräldrabalken). Med detta menas bland annat att rätten tar hänsyn till om det finns en risk att barnet exempelvis utsätts för någon form av övergrepp eller förs bort av någon av föräldrarna. Vidare tas även hänsyn till barnets egen vilja i de fall barnet är moget nog att uttrycka denna.

Bedömningen i ditt fall

Som jag ovan har beskrivit i mitt svar avgörs vårdnadstvister till följd av omständigheterna i det enskilda fallet. Det finns inget rätt eller fel då definitionen av vad som är att se som barnets bästa varierar från fall till fall. Jag kan därför inte svara med säkerhet på hur rätten kommer se på situationen i just detta fall. Jag skulle dock vilja påstå att det faktum att du tidigare sysslat med viss brottslighet inte bör påverka vårdnadstvisten. Det som är relevant och det som rätten tar hänsyn till är att barnets behov blir tillfredställda, något som bör kunna ske trots att du är tidigare dömd för brott.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare