Peka ut företag som klandervärt

Jag har blivit lurad av ett företag. Jag har bevis på att detta företag varken betalar skatt, moms eller arbetsgivaravgifter. Denna företag har minst 20 skattemål och lika många enskilda mål hos Kronofogden (jag har gjort en kreditupplysning på dem). Dvs denna företag har många anmärkningar och är opålitlig. Jag har nu sagt och varnat många att detta företag är fullt av bedrägeri. Nu vill detta företag göra en polisanmälan mot mig. Att jag ljuger. Vad för brott kan de utsätta mig för? All bevis kan man se när man gör kreditupplysning så det är inget jag ljuger om. Jag vill bara varna folk från dem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet som ligger närmast tillhands är förtal, förtalsbestämmelsen hittar du i Brottsbalken (BrB) 5 kap. 1 §. Dock är det endast ett brott om du pekar ut en fysisk person (alltså inte företag). Att peka ut ett företag som klandervärt är alltså generellt helt okej, juridiskt sett.

På grund av att det inte är ett brott så har de väldigt svårt att kräva skadestånd också då skadeståndsrätten och straffrätten är starkt sammankopplade när det gäller frågor om ren förmögenhetsskada (som detta är).

Är det en enskild firma eller ett mycket litet företag med kanske bara ett par anställda finns viss möjlighet för dem att hävda att brottet förtal har begåtts. I så fall på grund av att de anser att företaget är så starkt sammankopplat med ägaren att ditt utpekande av företaget snarast kan jämställas med ett utpekande av ägaren av företaget.

Om man gör bedömningen att du pekar ut personen som äger företaget (och alltså inte endast företaget i sig) finns det ett undantag som kan göra att det ändå är okej. Är det enligt omständigheterna försvarligt att du lämnade uppgifterna och är uppgifterna sanna. Då undgår du straffansvar.

Behöver du vidare hjälp med att ta tillvara på din yttrandefrihet är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare