Penningfordran och betalningsföreläggande.

Jag har lånat ut pengar till en vän med muntligt avtal att få 1000 kr per månad tillbaka.

Efter 1 år har hon inte betalat något. Skyller på allt möjligt. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill har du möjlighet att få penningfordran fastställd av kronofogdemyndigheten enligt 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) (lagen hittar du här) Via denna länk http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html kan du hitta mer information om betalningsföreläggande och också göra en ansökan. Bestrids betalningsföreläggandet kan du välja att antingen föra saken till domstol eller välja att inte driva det vidare. Det finns alltid en möjlighet att din vän väljer att betala frivilligt när det kommer ett krav från KFM.

Hoppas att detta besvarade dina fråga!

Jakob BorinRådgivare