Permanent uppehållstillstånd vs. svenskt medborgarskap

Hej! Jag en brittisk medborgare men har permanent uppehållstillstånd i Sverige. Jag har bott här i 14 år och har varit gift i 10. Vi har en dotter som är 3 år. Kommer jag behöva skaffa svensk medborgarskap om Storbritannien lämnar EU? Eller hur kommer det att påverka mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att Storbritannien lämnar EU påverkar inte mycket den ställning som du har i Sverige enligt det permanenta uppehållstillståndet (PUT). Dessutom finns det i princip inte mycket skillnad på att ha PUT och att vara svensk medborgare. Redan som PUT-hållare får du bl.a. stanna i Sverige hur länge du vill, arbeta i Sverige och rösta till kommun- och landstingsfullmäktige. De största skillnaderna med att ha svenskt medborgarskap är exempelvis rösträtt till riksdagsvalet och att kunna jobba i visa yrkor t.ex. polis eller domare. Mer information om detta finner du på Migrationsverkets hemsida.

Å andra sida finns det fördelar att vara medborgare i en EU-medlemsstat. Om du vill flytta till eller arbeta i ett annat EU-land blir det en enklare process om du har medborgarskap i ett EU-land. En annan sak att tänka på är rösträtt i Europaparlamentet som tillkommer bara EU-land medborgarna.

Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Det därför rekommenderas att du kolla om det samma gäller för Storbritannien.

Krav för utlänning att få svensk medborgarskap är stadgad i lag (2001:82) om svenskt medborgarskap 11 § och det krävs b.la. att sökaren har PUT och hemvist i Sverige en viss tid. Ansökan görs på Migrationsverkets hemsida.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare