Person som busringer och uppger sig vara polis

En person smsar mig när jag frågar vem personen i fråga är får jag först svaret att personen är någons bror sen får jag svaret att det är polisen. Är det olagligt av personen att ange sig vara polis? Och är det olagligt av mig att kräva att personen uppger sitt namn annars polisanmäls det

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det är inte tillåtet att ange att man är polis trots att man inte är det. Det följer av 17 kapitlet 15 § brottsbalken.

Det finns ingen regel som säger att personen måste ange sitt namn när hen ringer dig men det kan möjligtvis vara fråga om ofredande (4 kapitlet 7 § brottsbalken). Det är inte olagligt för dig att kräva att personen uppger namn.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare