FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/12/2016

Personer stör oss. Kontaktförbud?

Om man EJ vill att tex två specifika människor besöker en, tex kommer hem och knackar på ens husdörr eller besöker en på ens arbetsplats (klädesbutik)

Hur gör man då?

Personerna ifråga har blivit upplysta per brev och sms att dom EJ är välkomna att ta kontakt mm.

Ej besök

Ej sms eller telefon kontakt

Personerna ifråga fortsätter ändå att komma hem till oss och knackar på

Kör bil utanför husets väg för att köra fram till oss när vi går ut och promenerar etc...

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Det alternativ som finns är att ansöka om kontaktförbud. Det kan du göra hos din lokala polis- eller åklagarmyndighet. Huruvida ett kontaktförbud kommer att gå igenom eller ej är omöjligt för mig att sia om, men det är kanske i alla fall värt ett försök. Jag hoppas att det löser sig för er, lycka till!

Mikael JonassonRådgivare