FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/09/2015

Personuppgifter enligt PUL

Hej!

Kan man bli straffad om man ger ut någon annans personnummer och adress till andra människor utan tillåtelse från ''personen som personnumret tillhör''?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Användandet av andras personuppgifter behandlas i Personuppgiftslagen. Enligt denna får man ge ut personuppgifter till andra personer under förutsättning att vissa förutsättningar i lagen är uppfyllda. Det är bland annat tillåtet att behandla andras personuppgifter för endast privat användning, alltså genom att inte ge ut uppgifterna till andra, detta enligt 6 § i lagen.
I ditt fall avser det frågan att ge ut uppgifterna till annan. Utifrån vad din anledning är till att ge ut uppgifterna så kan det vara tillåtet. I 10 § i lagen anges under vilka omständigheter detta är tillåtet. Bestämmelsen reglerar framförallt förhållanden då det är nödvändigt att ge ut uppgifterna, exempelvis i samband med arbetsuppgifter. En annan omständighet som tillåter utlämnadet enligt 10 § är om det är "ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten", Det görs alltså en avvägning mellan vilket syfte du har att lämna ut uppgifterna, mot den aktuella personens integritet. Om det inte skulle vara tillåtet att lämna ut uppgifterna enligt lagen, är det alltså ett brott som begås mot Personuppgiftslagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

/Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare