FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/10/2016

Peskriptionstid för misshandelsbrott

Hej,

Jag har blivit domd for misshandel 4 ganger. Forsta gangen var 2006 da var jag 17 ar gammal och sista domen ar 2010 da var jag 21. Inga villkorliga domar, utan dagsboter. Min fraga ar: nar försvinner dessa från mitt register?

Vanliga halsningar,

Annah

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Information i belastningsregistret tas bort beroende på när Du dömdes och vilken påföljd Du fick för brottet. Fängelsestraff tas bort 10 år efter frigivningen enligt lagen om belastningsregister 17 § första stycket 1 p. Skyddstillsyn eller villkorlig dom tas bort 10 år efter beslutet eller 5 år om Du var under 18 vid brottet enligt 4 p, och detsamma gäller ungdomstjänst enligt 8 p. Böter tas enligt 9 p. bort 5 år efter beslutet eller domen.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare