Polisens tillträdesrätt till skola vid pågående brott

Om en tjej på16 år hotar någon med att skjuta ner hela skolan och visar ett föremål vid byxlinjen som liknar en pistol och sedan försvinner in i skolan. Om jag valt att polisanmäla händelsen knappt tio minuter efter, kan polisen komma och undersöka fallet och eventuellt arrestera henne i skolan direkt? Eller måste de prata med rektor mm. Kan polisen gripa någon i skolan eller finns de chans att de träder in i skolan för att checka av henne?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den beskrivningen du ger om en person som hotar att skjuta människor vid en skola och samtidigt uppvisar någonting som liknar ett vapen, kvalificeras som olaga hot (4:5 BrB).

Om du i närtid till händelsen kontaktar polisen, kommer de omedelbart att agera och åka ut till skolan. Polisen behöver inte ha tillstånd av, eller underrätta rektorn innan de går in på skolans område för att ingripa mot en person med förmodat vapen. 20, 23 §§ PolisL.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare