FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/04/2016

Polisförhör

Hej! För inte så länge sen blev jag intagen på förhör hos polisen där jag fick besvara en del frågor. Förhöret pågick dock i flera timmar... Jag undrar därför om polisen verkligen har rätt att hålla kvar mig så länge i samband med ett förhör och vad är meningen med detta egentligen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline!

När polisen genom en anmälan eller spaning fått anledning att misstänka brott finns det naturligen ett behov att förhöra personer som har gjort intressanta iakttagelser eller i övrigt förfogar över information som kan gagna polisutredningen. Förhöret ska i regel pågå i högst sex timmar, men kan såvida synnerlig vikt föreligger förlängas till tolv timmar.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare