Preskription av brott

Hur lång är preskriptionstiden för "olovlig identitetsanvändning" om gärningen EJ har orsakat några oegentligheter eller skada hos målsägaren?

Samt, en kallelse till ett första polisförhör, räknas det som ett avbrytande av preskriptiontiden?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina frågor regleras av brottsbalken – BrB.

Preskriptionstiden för olovlig identitetsanvändning är fem år (35 kap 1 § 2 p BrB). Jag vill dock vara tydlig med att en förutsättning för att det ska vara ett brott att utge sig för att vara en annan person är att gärningen innebär skada eller olägenhet för den andra personen. Du säger nu att någon sådan inte uppstått, och i så fall kan gärningen inte utgöra ett brott (4 kap 6 b § BrB).

Du undrar också om brottets preskriptionstid avbryts av en kallelse till ett polisförhör. Svaret på den frågan är nej. Brottet preskriberas därför fem år från att det begicks (eller beroende på förutsättningarna från den dag skadan eller olägenheten uppstod. Se 35 kap 4 § BrB). För att en misstänkte ska kunna dömas för ett brott, måste han eller hon häktas eller ta del av åtal för brottet inom dessa fem år (35 kap 1 § BrB).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare