Preskription av fordran för dödsbo

Är ett dödsbo skyldigt att betala en 27 år gammal hyresskuld som har legat hos inkassobolag där inga avier gått ut de senaste fem åren före dödsfallet?

Skulden finns inte hos kronofogden,enbart hos inkassobolaget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Ett dödsbo måste betala skulden enligt samma förutsättningar som den avlidne hade behövt betala skulden; dödsboet träder i den dödes ställe, så att säga. Om skulden är en konsumentfordran behöver den inte betalas, eftersom den då är preskriberat i och med att 3 år gått utan delgivning av skulden (2 § andra stycket preskriptionslagen (PreskL)). Jag rekommenderar att du läser ovan nämnda paragraf för att förstå närmare vad detta innebär, eftersom den är så pass enkelt och tydligt skriven

Om det inte är en konsumentfordran gäller den allmänna preskriptionstiden om 10 år, därmed måste skulden betalas (2 § första stycket PreskL).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare