Preskription av fordring från 1976

Hej

fick krav från inkasso 2009 , skulden de ville ha betalt för är från 1976 , ingen påminnelse från 1976 till 2009 . Min fråga är : är skulden slutgiltig preskriberad ?

Kronofogden är inblandat och har meddelat om pensions utmätning . Har överklagat beslutet och skulden

M.V.H

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om din skuld är preskriberad.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser och ger en rekommendation. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Skulden preskriberas som huvudregel efter tio år. Den bör vara preskriberad i ditt fall. Det kan dock finnas undantag, som t.ex. att avtalet som skulden uppkom genom föreskrev en längre preskriptionstid (om skulden uppkom genom avtal).

Rekommendation

Undersök om du har avtalat en längre preskriptionstid för skulden än tio år, om skulden uppkom genom avtal.

När preskriberas skulder?

En skuld preskriberas tio år efter att den har uppkommit om preskriptionen inte avbryts, som huvudregel (2 § första stycket preskriptionslagen (PreskL)).

Det går dock att avtala om en längre preskriptionstid (det framgår motsatsvis av 12 § andra meningen PreskL). Man kan dock inte avtala hur lång preskriptionstid som helst. Oskäligt långa preskriptionstider kan jämkas enligt 36 § avtalslagen.

Preskription av en skuld kan avbrytas på något av följande sätt (5 § PreskL):

1. Du erkänner skuld på något sätt, gentemot den som har kravet,

2. Du får ett skriftligt krav eller påminnelse om skulden från den som har kravet, eller

3. Den med kravet mot dig åberopar din skuld hos t.ex. Kronofogden.

Är din skuld preskriberad?

Utifrån de uppgifter du har gett mig bör din skuld vara preskriberad. Det kan dock vara så att det finns ett undantag från de vanliga reglerna i ditt fall, men jag kan tyvärr inte uttala mig om saken då jag saknar närmare uppgifter om ditt fall.

Jag rekommenderar dock i vart fall att du undersöker om villkoren för skulden innefattar en längre preskriptionstid än vanligt.

Dina problem hos Kronofogden kan möjligen vara på grund av processuella hänsyn, som t.ex. brist på bevisning. Jag kan dock inte närmare uttala mig om saken, eftersom det saknas uppgifter om det i din fråga.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med preskription av fordringar är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare