Preskription av skadestånd för personskada

År 2003 var jag 7 år gammal och följde med min mammas väninna på jobbet, hon jobbade då på ett tidningstryckeri. Jag fastnade i rullbandet som tidningarna rullas ut på, och hela min arm rullades in "under bandet" och bandet fortsatte rulla så min hud brändes bort. Jag fick andra gradens brännskada på armen, tredje graden mitt på handen och på mitt lillfinger fick jag fjärde gradens brännskada. När vi kom till sjukhuset ville dem ta bort mitt lillfinger då dem trodde den inte skulle ha någon fungerande funktion efter läkningen, men det tillät som tur va inte min mammas väninna.

Vi flyttade till Sverige bara några dagar efter denna händelsen, och jag var på sjukhuset varje söndag i två år för att rensa bort död/gammal hud och för att se så att det läkte bra. Jag kunde alltså inte använda min arm normalt på två år.

Nu, 14 år senare har jag ett riktigt fult ärr på hela armen och jag får inte svar från något håll vad jag kan göra för att få ersättning för detta. Enligt den svenska vården kunde jag få en operation för att göra ärret mindre synligt, när jag fyllde 19, men det nekar dem nu när jag tar kontakt, idag är jag 22 år... Eftersom jag inte var försäkrad då olyckan inträffade så finns det inget försäkringsbolag som kan hjälpa mig heller.

- På arbetsplatsen var det inga skyltar att barn inte skulle vistas på platsen, detta sattes upp efteråt.

- Det var inget "skydd" där rullbandet rullar ner, så vad som helst kunde fastna där.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att efter en skadegörande handling, har den skadelidande (i detta fall du) tio år (2 § preskriptionslagen) på dig att göra ditt skadeståndskrav gällande mot skadevållaren (tryckeriet). Har du inte det förlorar du din rätt till ersättning efter preskription inträtt.

Har du däremot gjort preskriptionsavbrott (5 § preskriptionslagen), löper en ny tid om 10 år från dagen du gjorde preskriptionsavbrott (6 § preskriptionslagen).

Av din fråga framgår dock inte att något preskriptionsavbrott har gjorts, varför ditt anspråk om skadeståndsersättning bör ha preskriberats.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare