Preskription av skadeståndsanspråk vid brott

Om mina barn, nu 16 och 18, vart utsatta för våldtäkt, sexuella övergrepp och hot när dom var 6 respektive 8 kan dom då söka skadestånd nu? Ska kanske tillägga att förövaren var 12 år vid tillfällena.

Tacksam för svar.

Mvh Thina Gyllenson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De brott som dina barn utsattes för benämns som våldtäkt alternativt grov våldtäkt mot barn, sexuellt övergrepp mot barn och olaga hot.

Våldtäkt mot barn beskrivs i 6 kap. 4 § Brottsbalken och gärningsmannen döms till fängelse i lägst två och högst sex år. Om brottet är grovt döms gärningsmannen till lägst fyra och högst tio års fängelse.

För att någon påföljd ska kunna utgå måste åtal väckas inom tio år från dagen brottet begicks vid våldtäkt och inom femton år vid grov våldtäkt. Dessa preskriptionstider framgår av 35 kap. 1 § Brottsbalken och beror på det högsta möjliga straffet för brottet.

Sexuellt övergrepp mot barn bestraffas enligt 6 kap. 6 § Brottsbalken med högst två års fängelse och preskriptionstiden landar därför endast på fem år. Var övergreppet att anses som grovt är dock maximala straffet sex år och därmed blir preskriptionstiden tio år.

När det gäller olaga hot som beskrivs i 4 kap. 5 § Brottsbalken är maximala straffet ett års fängelse vilket innebär en preskriptionstid på två år. Brottet i dess grova grad bestraffas med högst fyra års fängelse och preskriptionstiden är därmed tio år.

Förutsatt att tio år inte har gått sedan brotten begicks kan med hänsyn till preskriptionstiderna åtal väckas för våldtäkt/grov våldtäkt mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn och grovt olaga hot. Har tio år redan gått kommer endast grov våldtäkt mot barn att komma i fråga.

I samband med de två första brotten kan skadestånd utgå för personskada enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen. Även skadestånd för kränkning kan komma att utgå i samband med alla tre brotten enligt 2 kap. 3 § Skadeståndslagen.

En skadeståndsfordran preskriberas enligt huvudregeln i 2 § Preskriptionslagen efter 10 år. Om det för ett brott dock gäller längre preskriptionstid än tio år, motsvarar skadeståndstalans preskriptionstid brottets (se 3 § Preskriptionslagen). Det innebär att även om den straffrättsliga åtalspreskriptionen är mindre än tio år kan talan om skadestånd fortfarande väckas inom tio år för alla nämnda brott. För grov våldtäkt gäller till och med en längre preskriptionstid på femton år.

Eftersom gärningsmannen var tolv år kan inga straffrättsliga påföljder ådömas honom (se 1 kap. 6 § Brottsbalken). Han kan dock fortfarande åläggas att betala skadestånd. Enligt 3 kap. 5 § Skadeståndslagen ska barns föräldrar ersätta personskador och skadestånd på grund av kränkning upp till ett visst belopp som i år uppgår till ungefär 8900 kronor.

Alexander AhlfontRådgivare