Preskription av skatteskulder och andra skulder

Hej!

För att få preskription av en skatteskuld efter 5 år behöver jag skicka en blankett till kronofogden för att få det preskription eller blir det gjort automatiskt? Hur är det med allmänna måls skulder skall man fylla i en blankett eller blir det gjort automatiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Precis som du skriver är huvudregeln att skatteskulder preskriberas fem år efter utgången av det kalenderår då fordran förföll till betalning. Det framgår av 3 § i lagen om preskription av skattefordringar m.m. Någon blankett behöver du inte skicka in för att skulden ska preskriberas, utan det sker automatiskt.

Även andra skulder preskriberas utan att någon blankett eller påminnelse behöver skickas. Det kan till och med vara så att du som gäldenär kan förlänga preskriptionstiden genom att erkänna skulden till borgenären. När det gäller allmänna fordringar kan preskription nämligen avbrytas genom att exempelvis gäldenären erkänner skulden till borgenären, enligt 5 § preskriptionslagen (PreskL). Preskriptionsavbrott innebär att en ny preskriptionstid börjar löpa från det att avbrottet skedde. Rör det sig om en vanlig fordran exempelvis, vars preskriptionstid är tio år enligt 2 § st 1 PreskL, och du erkänner skulden efter nio år, börjar en ny tioårsperiod löpa från ditt erkännande. Det finns alltså skäl att inte göra något när preskriptionstiden löper ut. Det är dock givetvis bra om du själv vet när preskriptionstiden löper ut, så att du kan göra en preskriptionsinvändning om du krävs på betalning för en preskriberad skuld.

Lawline RådgivareRådgivare