Preskriptionstid banklån

Hej!

För ungefär 5 år sedan tog min mamma ett lån från banken. Samtidigt blev min morfar sjuk och därmed åkte hon till Thailand för att ta hand om honom. Hon har sen dess stannat kvar. Hon får fortfarande hem brev från kronofogden. Då är min fråga, förlängs preskriptionstiden med 10 år, varje gång de skickar hem ett brev?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att preskriptionstiden förlängs med 10 år när Kronofogden sänder dig en skriftlig påminnelse. Lånet kommer därför inte försvinna av sig självt, utan fortsätter löpa.

Se:https://lagen.nu/1981:130, lagrum: 1 § samt 5 § p. 2

Amanda Strömblad LarssonRådgivare