Preskriptionstid för anmälan av skada till försäkringsbolag

Hej! Jag heter X och är snart 37 år gammal. 1993 brände jag mig väldigt allvarligt och har fruktansvärda ärr på båda mina ben och det är klåda året om på båda benen och jag får ej sola. Jag var ju så ung när detta hände och min Pappa var försäkrad via sitt jobb på Trygg Hansa om jag inte minns fel. Jag undrar om det finns nån chans att få ersättning eller liknande trots att det gått så många år? Har genomgått ca 100 operationer där de transplanterat hud på benen. har det väldigt jobbig med dessa besvär som aldrig kommer försvinna och att aldrig kunna gå i shorts osv. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framgår inte vad det var som orsakade dina brännskador, men jag ska försöka att svara på din fråga så gott det går.

De flesta försäkringsbolag ger ersättning för vanprydnader såsom ärr. För att kunna få ersättning för vanprydnader som har skett vid en olycka måste du ha en olycksfallsförsäkring. I vissa fall kan man även få ersättning för ärr som orsakats av en sjukdom, men då krävs det att man har en försäkring som täcker sjukdomen som man lider av.

En skada bör alltid anmälas så snart som möjligt. Ersättning för personskada omfattas av en tioårig preskriptionstid, vilket dessvärre innebär att rätten till ersättning efter tio år går förlorad. Eftersom att det är över tjugo år sedan du fick brännskadorna är det förmodligen för sent att anmäla dem. Jag rekommenderar dock att du ändå tar kontakt med ditt försäkringsbolag och hör vad de har för villkor, bara för att vara på den säkra sidan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Mikaela LundbladRådgivare