Preskriptionstid för skadestånd vid brott

Hej! Jag har ett utsatt arbete och blev attackerad med en sax 2011 i samband med en rymning. Detta ledde så småningom till rättegång i augusti 2011. Jag hade inte begärt något skadestånd i samband med detta. Domen överklagades sedermera till Hovrätten av den anklagade. Hovrätten menade att det hade begåtts en rad fel i rättegångsförfarandet och utfallet blev att rättegången fick tas om i Tingsrätten igen under 2012, med samma utfall, bortsett från att jag nu hade tröttnat på alla turer och begärde skadestånd av den åtalade, vilket jag också tilldömdes 6000 kronor. Min fråga är, hur lång tid har jag på mig att kräva ut detta skadeståndsanspråk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller preskriptionstid av skadeståndsanspråk och dessa regler hittar du i Preskriptionslagen.

När det gäller fordran på skadestånd i anledning av brott gäller huvudregeln om preskriptionstid, nämligen 10 års preskriptionstid från fordringens tillkomst, se 3 § Preskriptionslagen. Fordran anses ha tillkommit samma dag som brottet begicks, i detta fall alltså någon gång under 2011.

I vissa fall kan preskriptionstiden förlängas men som det ser ut nu för dig har du minst fram till år 2021 på dig att utkräva skadestånd av gärningsmannen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har vidare funderingar är du välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare