Preskriptionstider i försäkringsavtal

Fråga gällande en försäkrings preskriptionstid.

Vid renovering av badrum upptäcktes en vattenskada på bjälklag, som anmäldes direkt.

Skaderegleraren menade då att skadan ej är färsk utan måste ha inträffat för länge sedan och är således preskriberad. (efter att ha fuktmätt och insett att träet är torrt).

Frågan är: gäller preskriptionstiden från när skadan inträffade eller efter skada upptäcktes och rapporterades?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att ärendet är preskriberat betyder att du inte längre har rätt till ersättning därför att det gått för lång tid innan du anmälde skadan eller framställde ditt krav.

Vad gäller preskriptionstid i försäkringsavtal är det Försäkringsavtalslagen (2005:104) vi får titta i.

4 § säger att den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget inom denna tid, är fristen enligt första meningen alltid minst sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.

Om talan inte väcks enligt denna paragraf, går rätten till försäkringsskydd förlorad.

Det som regleras i denna lag går före försäkringsavtalen, försäkringsbolaget kan alltså inte införa en bestämmelse som är sämre för försäkringstagaren, än det som stadgas i denna lag.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Asta SchulzRådgivare