Presumtion om förskott på arv vid gåva till bröstarvinge

hej!

Min syster ska ska få köpa min mamma och pappas hus för en viss summa, men mäklaren har värdet huset till 200 000 tusen mer.

Vad händer då?

Har jag och mina två andra syskon rätt till att säga något om detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din syster får köpa huset till 200 000 kr mindre än marknadsvärdet kan vi se det som en gåva 200 000 kr från dina föräldrar till din syster.

En sådan gåva av relativt högt värde från förälder till barn antas vara ett förskott på arv (se 6 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär att gåvan på 200 000 kr kommer att avräknas från din systers arvslott då dina föräldrar går bort. Att gåvan blir förskott på arv är endast en presumtion som alltså kan brytas om dina föräldrar vid gåvotillfället klargör att det inte ska vara ett förskott på arv.

Om det inte kan visas att gåvan inte ska ses som förskott på arv, är det förskott på arv och då kommer du och dina andra syskon att kompenseras vid arvskiftet genom avräkning från din systers arvslott.

Som huvudregel får man under sin livstid ge gåvor hur man vill. Det finns alltså inte många åtgärder ni kan ta till för att stoppa gåvan. Ni får främst hoppas på eller se till att era föräldrar inte föreskriver något som gör att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv.

Hoppas att mitt svar varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare