FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/01/2016

Prick i registret när omyndig innehaft alkohol?

Blev tagen av polisen då jag (16år) höll i min kompis spritflaska. Själv var jag nykter, men fick följa med i polisbilen ändå. Riskerar jag nu att få en prick, och kommer jag då inte få någon bostad eller något jobb och kommer jag tappa så jag inte kan ta körkort vid 18 års ålder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Belastningsregistret är ett register där man kan se vilka brott som en dömd person begått. Det är inte ett brott att som minderårig inneha alkohol, även fast det inte är tillåtet. Därför kommer det inte synas i något register.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare