Principalansvar - utom-/kontraktuellt skadestånd

När jag var i Amsterdam med jobbet så körde jag mycket inom jobbet.

Företaget har nu fått en räkning på 70.000kr i fortkörningsböter och det blir jag skyldig till företaget. Eftersom det är väldigt mycket pengar för mig så undrar jag om jag kan göra någonting åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Din fråga är tyvärr svår att besvara med den information du har lämnat. Jag vill dock återge ett antal exempel och scenario som jag anser relevanta.

I den mån ditt ansvar för fortkörningsböter regleras inom ditt anställningskontrakt eller på annat sätt är kontraktsbaserat är skadeståndslagen inte tillämplig och kontraktet och följande ansvarsskrivning däri gäller i den mån det inte anses oskäligt enligt 36 § avtalslagen.

I den mån det rör sig om ett utomkontraktuellt förhållande, således att ni inte har reglerat ansvaret mellan er aktualiseras skadeståndslagen. I 3 kap. 1 § skadeståndslagen så framgår att arbetsgivaren har ett principalansvar för skador som arbetstagaren vållar då han befinner sig i tjänsten. Frågan här blir således vad som är att hänföra till tjänsten, i den mån du exempelvis kör lastbil som yrke torde det vara klarlagt att detta är att anse som inom tjänsten, men exempelvis körning mellan affärsmöten kan bli svårare att så klart svara på. Det beror således mycket på hur dina arbetsuppgifter ser ut. Ett vanligt exempel på skador som sker utanför tjänsten är då en trädgårdsmästare hjälper en kund med datorproblem och då vållar sakskada.

I den mån det inte är att hänföra till tjänsten så har du vållat din arbetsgivare sakskada genom brott enligt 2 kap. 2 § skadeståndslagen och då principalansvar inte föreligger så är du skyldig att utge ersättning för detta.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare