Prioritering av skulder i ett dödsbo

Hej min far gick bort innan jul och hade väldigt lite tillgångar. Det har visat sig att pensionsmyndigheten har betalat ut pension en månad för mycket och kräver därför tillbaka pengarna.

Det jag undrar är vad som går före, återkravet från Pensionmyndigheten eller begravningskostnader?

Som jag har förstått det går eventuella tillgångar i ett dödsbo först och främst till begravningskostnader.

Jag har läst om liknande fall där begravningskostnader har dragits av från återkrav.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Du har rätt i att begravningskostnader som regel har prioritet före andra skulder i ett dödsbo där tillgångarna inte täcker alla skulder. Om dödsboet inte kan betala av sina skulder och därmed försätts i konkurs gäller Förmånsrättslagens bestämmelser för i vilken ordning skulder ska betalas. Begravningskostnader räknas som en skuld i dödsboet och de har så kallad allmän förmånsrätt, innebärande att de ska betalas före oprioriterade fordringar. Detta följer av Förmånsrättslagens 10§ (se här).

Vissa fordringar med så kallad särskild förmånsrätt ska betalas före fordringar med allmän förmånsrätt. Dessa finns uppräknade i Förmånsrättslagen och inkluderar bland annat panträtt i sjöfart eller fast egendom. En felaktig utbetalning från Pensionsmyndigheten är inte en sådan prioriterad fordran och därmed har begravningskostnaden företräde för det fall att dödsboets tillgångar inte räcker till både begravningskostnaderna och återbetalning till Pensionsmyndigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare