Prisavdrag för skada vid städtjänst

Bakgrund: Har sålt en villa och anlitat städfirma för flyttstädning. Vid utdrag fr vägg för städ bakom spis har man lyft o dragit i ugnsluckan så gångjärnen blivit skadade med följd att den ej kan stängas. Ett vred för inställning av ugnsgrader blev också skadat. Firman bytte till ett annat vred som inte fungerar rätt. Vid försäljningen av huset var spisen i mycket gott skick. Allt fungerade felfritt, dessutom rengjord med blank o helt ren ugn. Helt oanvända ugnsplåtar. Spisen är dock 13 år gammal och reservdelar går ej att få tag på.

Fråga: vad kan jag som köpare av flyttstädtjänsten kräva, då ett "proffs", (som rekommenderats av fastighetsmäklaren) orsakat att Fastighetsköparen är utan fungerande spis.

Med vänlig hälsning och hopp om svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du som konsument anlitar en städfirma för att utföra en flyttstädning i din villa omfattas ni av konsumenttjänstlagen (1985:716)

När städfirman utför sitt städuppdrag ska tjänsten utföras fackmannamässigt med tillbörlig omsorg för att ta tillvara dina intressen som konsument. 4 § KtjL

Det faktum att städfirman skadat gångjärnen och tvingats byta ut ett temperaturvred tyder på att tjänsten utförts felaktigt, oavsett om felet berott på en olyckshändelse. 9 § KtjL

Allra först ska du reklamera felet hos städfirman 17 § KjtL, när detta är gjort kan städfirman drabbas av påföljder. I första hand kan städfirman välja att avhjälpa felet genom att byta ut gångjärnen och temperaturvredet. I detta fall kan det komma att bli svårt, då reservdelar saknas och ett försök att installera ett nytt vred tidigare misslyckas.

Steg nummer två är att du begär prisavdrag. 21 22 §§ KtjL Avdraget ska motsvara vad det kostar dig att få felet med ugnen avhjälpt. Prisavdragets storlek bör svara mot det minst kostnadskrävande sättet att avhjälpa felet. Risken är att prisavdraget kan bli oskäligt stort i förhållande till ugnen ålder, dock ska prisavdraget svara mot felets betydelse för konsumenten. I det här fallet betyder det att köparen av fastigheten i slutändan fått en defekt spis, men att prisavdraget inte kan motsvara inköpet av en ny spis.

Med tanke på att spisen är 13 år gammal, skulle jag anse att ett prisavdrag för flyttstädningen bör motsvara den kostnad som en vitvarureparatör fakturerar för en liknande åtgärd.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare