FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/08/2016

Räknas en åtalsunderlåtelse som ett brott?

Hej! Jag fick Åtalsunderlåtelse för snatteri. Räknas det som att jag blivit dömd för något brott?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Åtalsunderlåtelse är ett beslut som fattas av åklagare enligt vissa förutsättningar som framgår i 20 kap. 7 § Rättegångsbalken. Då beslutet inte meddelas av en domstol är det inte samma sak som en dom. Däremot kommer en åtalsunderlåtelse att vara synlig i polisens belastningsregister, enligt lagen om belastningsregister 3 § fjärde punkten. Där kommer beslutet att synas i tio år från det att beslutet meddelades, eller tre år om du var under 18 år vid tidpunkten för brottet, detta framgår av 17 § elfte punkten.

Så för att svara på din fråga så är åtalsunderlåtelse inte samma sak som en dom i juridisk mening, men den kommer att synas i belastningsregistret.

Rådgivare