Ramarna för prövningen i besvärsmål

Om jag fått ett beslut ifrån kommunen som jag inte gillar och överklagar det till länsstyrelsen kan jag då få ett ännu hårdare beslut eller räknas det som ett gynnande förvaltningsbeslut som inte kan ändras till det sämre?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett beslut överklagas till länsstyrelsen så utgörs ramen för prövningen av det överklagade beslutet. Besvärsmyndigheten (myndigheten som överklagan skett till), i ditt fall länsstyrelsen, har alltså att ta ställning till om beslutet ska ändras, upphävas eller om det ska bestå. Hur prövningen ska gå till och hur beslutet får ändras begränsas ytterligare av det yrkande som framförs (dvs den ändringen som ”begärs”) i och med överklagandet. Länsstyrelsen får inte gå utanför detta yrkande förutom i speciella fall och då endast till det bättre för den som överklagat. Beslutet får alltså inte ändras till den enskildes nackdel vid överklagan.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare