Räntan vid förtida betalning av skuldebrev

Hej! Jag har en skuld till en närstående på cirka 100.000 kronor + 5% per år i ränta och vi har upprättat ett skuldebrev med förfallodag sista december 2016. Jag fick precis in ganska mycket pengar och skulle föredra att betala nu och mina frågor lyder således: Har jag rätt att betala av hela skulden nu? Slipper jag i så fall räntan för kvarvarande tid?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Grundregeln är att gäldenären (du) ska betala av din skuld innan förfallodagen infaller, du har alltid rätt att betala av din skuld innan förfallodagen inträffar.

Vad gäller räntan som är kopplad till lånet aktualiseras den inte förrän betalningsdagen till fordran är förfallen, Räntelag 1975:635 2§. Räntelagen är subsidiär (1§), vilket innebär att om ni har avtalat om något annat vad gäller räntan så gäller det. Observera att räntan inte kan var för hög enligt räntelagen, då kan det bli fråga om ocker.

Ränta är en betalning till borgenären för att hen har lånat ut pengar till gäldenären och för den tiden borgenären är utan det utlånade beloppet, ett pris på att ha fått låna, därav att det inte aktualiseras att betala framtida ränta om du betalar av din skuld tidigare än vad som avtalats.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare