FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/04/2017

Rapporteftergift - snatteri

Blev tagen för snatteri på Ica igår, satt i ett rum i 2h innan polisen kom, väktaren skrev en rapport av något slag och tog även mitt id-kort och ringde polisen, 2h efter kom som sagt polisen, de ringde mina föräldrar osv men sa att pga terrordådet igår och snatteriets ringa värde (snusdosa 49.90) så skulle de bara ge mig en muntlig varning/ rapporteftergift och de sa att jag hade en jävla tur som inte blev straffad, vad menas med detta? Och vad menas med "varningen"? Hur länge finns den kvar? Dem sa att jag skulle slippa anmälan, böter osv. Mvh Gustaf

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En polisman får enligt 9 § PolisL lämna rapporteftergift. Det är polisens beslut att inte rapportera brott och som delas ut vid mindre förseelser. Det kan meddelas om det med hänsyn till omständigheterna anses tillräckligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter.

Det faktum att polisen sa att du inte skulle bli straffad talar för att en rapporteftergift har lämnats. I vissa fall lämnar polisen endast en muntlig tillsägelse och du hade tur att det även skedde för dig.

En rapporteftergift registreras inte i något register och medför inga konsekvenser för dig. Ärendet kommer att avslutas och du behöver inte oroa dig för böter eller att det visar sig i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid eventuella funderingar.

Robert GreenRådgivare