FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/02/2018

Rapporteringsskyldighet för brott under allmänt åtal

Hej! Jag pratade med polisen angående ett annat ärende och frågade i samma tur om en sak som hänt och ville veta hur länge efter man kunde anmäla en våldtäkt. Hon så då att hon var tvungen att anmäla det och började ställa frågor. Jag vill själv inte anmäla detta som hänt än i alla fall. Orkar inte just nu. Min fråga är om polisen kan tvinga mig att anmäla eller berätta vem det var osv.?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polis har rapporteringsskyldighet enligt 9 § Polislagen om denne får kännedom om att brott har begåtts som är under allmänt åtal. Våldtäkt är under allmän åtal och ska därmed anmälas. En allmän åklagare har rätt att föra talan om brottet är under allmänt åtal (20 kap. 2 § RB).

Du som målsägande har dock ingen skyldighet att medverka i processen. Din medverkan krävs inte för att åklagaren ska kunna driva ett mål. I övrigt hänvisar jag till http://lawline.se/answers/8639.

Hoppas att Din fråga blev besvarad!

Lawline RådgivareRådgivare