FrågaARBETSRÄTTRast 31/07/2016

Rast under arbetsdag som är 6 timmar lång

Hej! Jag är 17 år och jobbar 6 timmar per dag och får aldrig rast. Jag har väl rätt till minst en 30mins rast par arbetstillfälle?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.
Regler om arbetstid hittar du i arbetstidslagen (1982:673), här. I 15 § anges att med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället. Regeln anger också att rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Vanligtvis brukar arbetsmiljöverket rekommendera att rastens längd ska vara 30 minuter.

Alltså, eftersom du arbetar mer än 5 timmar i följd så har du rätt till rast under din arbetsdag.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare