FrågaARBETSRÄTTRast 21/12/2013

Rastschema - Förläggning av arbetstid

Hejsan! Jag har en fråga ang min sambos arbete. Han jobbar i en livsmedelsaffär på 80 % ca, även hans 4 andra medarbetare jobbar ungefärligt lika mycket och några jobbar 100%. Till saken: De har fram tills nu haft fria raster att ta ut - allt mellan 30-60 minuter beroende på dagar osv. Han och flera därtill har då valt att dela upp sina raster och skött detta sinsemellan. Nu har någon annan anställd klagat på att folk tar raster när de vill och att det inte borde vara okej. Chefen har då i sin tur satt upp ett rastschema men inte för alla i personalen utan bara för fyra stycken. Nu måste min sambo plus de andra tre äta sin frukost och lunch på tider som för dem inte är rimliga. Jag tycker detta låter helknasigt men jag skulle gärna vilja veta mer om detta. Borde inte då alla anställda iallafall ha ett rastschema? Tänker främst på detta med att ge några sämre förutsättningar än andra. Mvh/ Sofia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline! Arbetstidens förläggning ingår i arbetsgivarens arbetsledningsbefogenheter. Det innebär att arbetsgivaren ensidigt kan ändra hur arbetstiden ska organiseras och denna befogenhet ändras inte av att arbetsgivaren under lång tid iakttagit viss arbetstidsförläggning. Den lagreglering som finns består av 15 § arbetstidslagen som säger att rasterna ska förläggas så att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Om rasterna är reglerade i kollektivavtal eller arbetstagarens individuella anställningsavtal måste arbetsgivaren följa detta, men annars kan arbetsgivaren bestämma över arbetstagarnas raster som hen önskar så länge hen håller sig inom ramen för arbetstidslagen. Om det är reglerat i avtal gör arbetsgivaren sig skyldig till avtalsbrott om hen bryter mot detta.

Matilda HellströmRådgivare