Rätt att begära flerbarnstillägg retroaktivt?

Hejsan

Jag är skild och har mina tre söner varannan vecka och mitt fjärde, en dotter på heltid. Det är inte förrän nu som jag får halva barnbidraget från alla barn. Innan har bidraget gått till båda mammorna. Min ex fru fick för tre stycken och min sambo fick endast för vår dotter....trots att pojkarna bott hos oss varannan vecka.

Kan jag få flerbarnstillägget för fyrabarn som jag tidigare gått miste om retroaktivt om jag först nu, efter fyra år, får min del av allas barnbidrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 16 kap 12 § Socialförsäkringsbalken (här) får den som får allmänt barnbidrag för de barn som omfattas av flerbarnstillägget också flerbarnstillägg för dessa barn. Det innebär att då du inte fått barnbidraget tidigare, utan det gått till båda mammorna, så kan du inte heller få flerbarnstillägget för de tidigare 4 åren. Rätten till flerbarnstillägg har alltså legat hos din ex fru fram till nu.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare