Rätt att bestrida faktura/påminnelsefakturor?

Hej!

Har varit på service med min bil. Väntade på plats 30 min. som det tog att serva bilen. Av erfarenhet vet jag att en sådan service tar betydligt längre tid. Begärde att få serviceprotokoll. Detta skulle sändas i samband med fakturan till min hemadress. Erhöll faktura men inget serviceprotokoll. Ringde ett flertal gånger till verkstaden och fick löfte om att serviceprotokoll skulle sändas. Så har dock inte skett. Har sänt brev och även e-mailat om begäran om serviceprotokollet och samtidigt bestridit fakturan i avvaktan på protokollet. Får inget svar endast påminnelsefakturor. För mig verkar verkstaden inte seriös eller väldigt okunnig. Vidhåller min begäran om serviceprotokoll om vad som gjordes vid verkstadsbesöket och bestrider fortfarande fakturan. Gör jag rätt eller/och finns andra sätt att agera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kommer att dela upp mitt svar i olika delar för att ge dig en bättre överblick.

Allmänt om bestridande
För att svara på din fråga ska du när du får fakturan bestrida den. Eftersom du inte har fått något serviceprotokoll ska du inte behöva betala förrän företaget skickar dig serviceprotokollet enligt löftet. Vad du kan göra är att informera företaget så tydligt som möjligt att du inväntar serviceprotokollet, och att du inte tänker betala förrän du får serviceprotokollet skickat till dig. För att bestrida fakturan kan du t.ex. skicka ett rekommenderat brev eller skriva på fakturan att du bestrider den för att du inte har fått det utlovade serviceprotokollet, och skicka tillbaka fakturan till företaget. Spara gärna en kopia. Det här ska du göra för att uppmärksamma företaget om att du motsätter dig fakturan till dess att du erhåller serviceprotokollet. Det bästa sättet att bestrida en faktura är annars att skicka ett rekommenderat brev, då har du bevis för att företaget har fått ditt bestridande i och med att de hämtar ut brevet. Om företaget driver saken vidare till ett inkassobolag kan du bestrida även det kravet. Om kravet hamnar hos Kronofogden bestrider du även det och meddelar dem varför du inte har betalat. De undersöker då saken och meddelar beslut i frågan och det är först om du inte svarar på detta som en betalningsanmärkning kan bli aktuell.

En alternativ möjlighet
Vad du också kan göra är att betala fakturan om du är orolig för konsekvenserna av att inte betala den. Det finns ingenting som hindrar dig från att bestrida fakturan även efter det att du har betalat den. Det första du bör göra är att skriftligen meddela företaget att du bestrider fakturan samt grunderna till bestridandet. Eventuellt kan ni lösa tvisten redan där genom att företaget i fråga frivilligt betalar tillbaka pengarna.

Hoppas att det besvarar din fråga.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare