Rätt att del utav allmänna handlingar?

Företaget där min referens gav mig dåliga referenser var inte ett privat företag utan en kommunal verksamhet. Jag hänvisar till min tidigare fråga där jag inte fick jobbet pga dåliga referenser. Har man då rätt att få veta vad som sades om mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som är själva knäckfrågan i din situation är utifall den tjänst som du sökte var inom den privata eller offentliga sektorn. Ifall du sökte arbetet hos en privat aktör så har du inte någon lagstadgad rätt att ta del av ansökningshandlingarna.

Ifall du sökte tjänsten hos ex. en kommunal verksamhet så har du som svensk medborgare rätt att ta del utav allmänna handlingar, det är detta som är offentlighetsprincipen (Tryckfrihetsförordningen 2kap 1§). För att det ska anses vara en allmän handling så ska den vara framställd skriftligt eller i bild och förvaras hos en myndighet (Tryckfrihetsförordningen 2kap 3§). En förutsättning för att du ska ha rätt att ta del utav den är att den inte är sekretessbelagd (Tryckfrihetsförordningen 2kap 2§). Ifall rekryteraren har dokumenterat din referens omdöme av dig så är det en allmän handling och därför har du enligt ovanstående rätt att ta del utav den.

Observera att det inte spelar någon roll ifall din förra arbetsplats var inom den offentliga sektorn ifall den arbetsplats som du sökte till är inom privat regi. Detta då det muntliga omdöme som din referens gav till rekryteraren inte är att anse som en allmän handling då det inte är skriftligt (Tryckfrihetsförordningen 2kap 3§). Den kan därför inte begäras ut från din förra arbetsplats och då rekryteraren inte omfattas av offentlighetsprincipen så har du ingen lagstadgad rätt att ta del utav några av dennes handlingar.

För att ta del utav de allmänna dokumenten rörande anställningsprocessen så ska du vända dig till den kommunala förvaltningsmyndigheten som förvarar handlingen, alltså den förvaltning som du sökte anställning hos (Tryckfrihetsförordningen 2kap 14§).

Jag hoppas att detta svar gav dig mer klarhet i frågan!

MVH

Måns LundvallRådgivare