FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/01/2017

Rätt att dra sig ur ett köp

Hej. Hittade en häst jag ville köpa. Betalade en handpenning på 5000:-. Innan jag han betala de resterande 45.000:- så var jag tvungen att dra mig ur pga att vi var tvugna att använda pengarna till att fixa vårt hus.

Finns det någon risk att säljaren (privatperson) kan tvinga igenom köpet?

Skrev kontrakt på handpengen och att jag skulle betala resten senast den 30/1 men den 25/1 fick jag dra mig ur köpet. Accepterar att jag förlorar handpenningen då jag förstår att detta är jobbigt för säljaren också.

Tack på förhand!

Linda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I din situation kommer mycket att avgöras av vad som avtalats mellan dig och säljaren. Det framgår av din fråga att du skrivit kontrakt på handpenningen men inte vad som mer har avtalats mellan säljaren och dig.

Den lag som är tillämplig på situationen är köplagen. Enligt 3 § i den lagen tillämpas lagens bestämmelser inte om annat följer av avtalet mellan parterna. Det är just därför som det blir avgörande vad som avtalats mellan er två. Eftersom jag inte vet om ni avtalat något om köparens (alltså din) rätt till att dra sig ur köpet kommer jag härifrån att förutsätta att den frågan inte behandlas i avtalet. Ger inte avtalet svar på en viss fråga tillämpas reglerna i köplagen.

I 51-60 §§ finns regler om köparens avtalsbrott. Den regel som främst är av relevans är 51 §, som anger att en säljare får hålla fast vid ett köp och kräva betalning av köparen. I samma paragraf anges dock att säljaren förlorar rätten att kräva betalning om varan ännu inte överlämnats och han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Applicerat på din situation betyder det ovanstående att säljaren förmodligen kommer ha möjlighet att hålla fast vid ditt köp av hästen och kräva betalning av dig. Eftersom hästen, som jag tolkar det, inte ännu har avlämnats finns en möjlighet för dig att komma ifrån köpet. Detta förutsätter dock att säljaren väntar orimligt länge med att kräva betalning från dig.

Som jag nämnde inledningsvis gäller dock avtalet mellan dig och säljaren framför köplagens regler. Du bör därför börja med att granska avtalet och se om det där framgår att du har möjlighet att dra dig ur köpet.

Hoppas detta var tillräckligt svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare