FrågaEKONOMIÖvrigt31/10/2017

Rätt att förfoga över pengar på banken

Hej min sambo har såld sin fastighet.han har 500000 i lån på fastigheten.han får 750000 för fastigheten.han har fler lån i banken som inte har med fastigheten å göre. såkallad blanko lån

Kan banken behålle eller låsa dom 250000 som är över?

Eller måste de betala ut dom pengarne till han.?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Banken kommer inte att vägra betala ut pengar till din sambo, det är hans pengar att förfoga över, banken är trots att så kan framstå ingen myndighet utan ett företag vars tjänster ni köper. Skulle han inte betalt lånen i tid skulle kronofogden eller ett inkassobolag kunna haft åsikter om hur din make disponerade sina pengar och utmätt dem för att betala av blankolånen, men utan detta så kommer inget hindra honom att göra annat. Det kan dock vara ekonomiskt fördelaktigt för honom att betala av blankolånen så att han slipper betala ränta på dessa men det är upp honom själv.

Hoppas jag kunde svara på er fråga, skulle ni ha fler är ni välkommna åter till Lawline!

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare