FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/12/2016

Rätt att fritt avbilda byggnader

Får man på sociala medier publicera bilder som är tagna på allmän plats utomhus även om det är på statyer, speciella byggnader mm? Kan det vara upphovsrättsbrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Upphovsrättslagen (URL) första paragraf anger bl.a. att den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är (6) alster av byggnadskonst eller brukskonst. Detta innebär att den som har konstruerat byggnaden har upphovsrätt till denna.

Det anges dock specifika regler kring att avbilda kostverk eller byggnader i 23-24§§ URL:

Konstverk får avbildas

1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus

2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller

3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.

Byggnader får fritt avbildas.

Detta innebär att det är ok att avbilda en staty om antingen 1,2 eller 3 är uppfyllda. Vidare innebär denna paragraf att det alltid är fritt att avbilda en byggnad. Om ovanstående kriteter är uppfyllda är det såldes inte ett upphovsrättsbrott. Det bör även vara i privat syfte som dessa bilder sprids, då man får avlida i privat syfte.

Det bör dock noteras att DU måste ha tagit de bilder som du sprider på social medier. Den enskilda fotografen har nämligen upphovsrätt till alla sina fotografier. Om du skulle sprida bilder utan att ha upphovsrättsmannens godkännande skulle detta i sig utgöra ett upphovsrättsbrott. Om det är dina bilder så ger du ju dig själv tillåtelse att sprida bilderna på sociala medier och då finns ingen risk brott för din del.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare