FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/09/2017

Rätt att inspektera hittegods

Har man rätt titta i en väska/ryggsäker som lämnats kvar på en plats, då man inte vet vem som är ägaren .

Frågan gäller exempelvis väskor upphittade utomhus eller exempelvis i ett köpcentrum eller butik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, att inspektera hittegods för att ta reda på ägaren bör rimligen vara lagligt. Polisens hemsida nämner ingenting om att det skulle vara olagligt. Sedan blir det svårt att identifiera ägaren om man inte letar efter något som ger en ett sätt att kontakta ägaren. Dock är det hittegods och om du inte lyckas kontakta ägaren så ska du lämna in det till närmaste polisstation som hanterar hittegods. Du har en skyldighet att anmäla fyndet till polisen inom 14 dagar vilket du kan se här.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare