FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet21/07/2016

Rätt att kapa av grenar från träd på annans tomt

Hej!

Har ett problem med träd som hänger över min tomtgräns och dessutom skymmer min sjöutsikt.

Träden står några centimeter till en halvmeter från vår tomtgräns och jag har pratat med grannen om att ta ner dem men han vill ha insynsskyddet och tycker inte att det gör något att de kronorna hänger 1 till 2 meter in över vår tomt.

Frågan är nu om jag har rätt att glesa ut och kapa av lite grenar på min sida gränsen utan att trädet blir skadat eftersom jag antar att jag inte har rätt att såga ner det.

Hur måste jag isåfall gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av 3 kap 2 § jordabalken (1970:994) framgår att om en rot eller en gren tränger in på en fastighet från ett område intill denna och detta medför olägenhet för fastighetens ägare får denne ta bort roten eller grenen. Ägaren till området ska dock själv beredas tillfälle att själv utföra åtgärden om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom. Om grenarna medför olägenhet för dig och din sjöutsikt kan du alltså ta bort dessa. Detta gäller under förutsättning att du gett din granne tillfälle att göra det själv, vilket du gjort och grannen är medveten om att grenarna medför olägenhet.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare