Rätt att rikta ansvar gentemot säljaren vid fel i fastighet

Hej! Vi köpte en nybyggd fastighet 2014 med klinkergolv i kök, vardagsrum och hall. Nu måste vi byta ut allt golv i huset pga av att alla plattor håller på att lossna och fogen spricker. Är det att räkna som ett dolt fel?

Kan jag skicka ett kravbrev till säljarna på kostnaden att göra om allt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till fastighetsköp har man som köpare rätt att kräva ersättning för de kostnader som uppstår på grund av skada på fastigheten om skadan beror på att säljaren varit försumlig eller om fastigheten vid köpet avviker från vad säljaren kan anses ha utfäst. Dock har köparen vid fastighetsköp en ganska omfattande undersökningsplikt. Detta innebär att de fel som köparen insåg eller borde ha insett vid undersökning av fastigheten inte kan göras gällande gentemot säljaren. Se 4 kap 19 § jordabalken.

Vidare har man som köpare rätt att göra anspråk gällande fel på fastighet mot säljaren i 10 år. Se 4 kap. 19 b § jordabalken. Då du säger att fastigheten köptes år 2014 har inte denna tidsfrist ännu löpt ut och du har rätt vända dig mot säljaren.

Huruvida du kommer få rätt i denna tvist eller inte är jättesvårt för mig att säga utan att ha alla omständigheter, vad som skett innan köp och hur undersökningen gått till m. m. Men då du säger att fastigheten var helt nybyggd skulle jag säga att du har ganska stora chanser att få ut ersättning och att du borde rikta krav mot säljaren. Du kan alltid boka en tid hos våra jurister för vidare rådgivning. Tid kan du boka här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig och lycka till! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare