Rätt till arv av del i bostadsrätt

Jag är nyligen frånskild och bor med min två biologiska (19,17 år) barn . Min fd make(barnens far) äger 1/10 del av bostadsrätten .

Vad händer om han plötsligt dör ? kan jag bo kvar i orubbat bo?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den lag som reglerar arvsfrågor är ärvdabalken (ÄB). När det gäller efterlevande makar följer deras rätt till arv från den avlidne maken av 3 kap. Eftersom ni är frånskilda kommer detta kapitel inte att vara tillämpligt. Detta gäller enligt 3 kap. 10 § även om man är inne i en skilsmässoprocess när en make avlider.

Eftersom reglerna om makes arvsrätt inte är tillämpliga får man istället se till 2 kap. i ÄB. Där finns bestämmelser om rätt till arv för släktingar till den avlidne. Enligt 2 kap. 1 § är närmaste arvingar på grund av släktskap den avlidnes barn. Barnen delar lika på arvet. De två barn du har tillsammans med din fd. make kommer alltså att ärva sin far, däribland dennes del av bostadsrätten. Detta gäller förutsatt att din fd. make inte har fler barn och att han inte har testamenterat bort sin andel av bostadsrätten till någon annan.

Hoppas detta var tillräckligt svar på din fråga! Om du vill att jag ska utveckla någon del av svaret är det bara att skriva i kommentarsfältet.

Lawline RådgivareRådgivare