FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2017

Rätt till att inte behöva arbeta över 40 timma i veckan

Hej

Jag undrar om min arbetsgivare gör fel, och då för 49 personer till..

I mitt avtal står det att min arbetstid är 40.25 timmar/vecka, får man det enligt arbetstids lagen?

Vi jobbar må-to 8-17 och fre 8-16, och har 45 min lunch (12.15-13.00) varje dag.

Är lite dålig på det här, 40.25? Hur får man ihop det?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du om arbetstidslagen hindrar dig från att jobba över 40 timmar i veckan, i det här fallet 15 minuter. Enligt 5 § 1 st. arbetstidslagen får din arbetstid per vecka uppgå till högst 40 timmar. Enligt 6 § arbetstidslagen har arbetsgivaren dock möjlighet att utöka din arbetstid med 48 timmar per 4 veckor om det skulle krävas med hänsyn till verksamhetens natur.

Viktigt att komma ihåg är att arbetstidslagen kan avtalas bort genom kollektivavtal som då antingen kan ersätta hela arbetstidslagen eller delar av den.

Om du anser dig arbeta för mycket ber jag dig att ta kontakt med ditt fackliga ombud för att först och främst utreda vilket kollektivavtal ni har. Om arbetstidslagens begränsning om 40 timmars arbetsvecka inte skulle vara bortavtalad kan facket hjälpa er vidare med att eventuellt få ert nuvarande arbetsavtal ändrat.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare