FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/12/2017

Rätt till att kvarbehålla anställningen

Hej,

Min arbetsgivare vill säga upp mig från min tjänst som jag har ( platschef)

Jag har fått diagnos MS i maj i år och sen dess har de bettets sig väldigt märkligt mot mig.

Jag har jobbat 14 år åt de och nu när jag fått min diagnos har de försökt erbjuda olika arbetsuppgifter skickat mig till olika avdelningar och nu vill de erbjuda mig ett annat tjänst hos vårt systerhotell.

De vill de att jag säger upp mig från min nuvarande tjänst och att vi skriver ny kontrakt som innebär att jag får andra arbetsuppgifter och att min lön sänks rejält.

Jag upplever detta som diskriminering att de använder sig av min sjukdom som grund.

Jag känner mig kränkt i frågan.

Jag jobbar 100% och kan utföra mitt arbete som alla andra anställda men de vägrar att jag återgår till min tjänst.

Snälla jag behöver hjälp snarast.

Tack på förhabnd

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar huruvida du har rätt att behålla din anställning som platschef och att du undrar om du har blivit utsatt för diskriminering.

Anställning

Först och främst har din arbetsgivare ingen rätt att få dig att säga upp dig från avtalet.

För att du ska behöva frångå din tjänst som platschef krävs det alltså då att du antingen blir uppsagd eller omplacerad, med giltig grund till det.

För att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig från tjänsten krävs det att det föreligger saklig grund. (7 § lag om anställningsskydd) Utifrån förutsättningarna i frågan tolkar jag det som att din arbetsgivares vilja att omplacera dig eller få dig uppsagd från din anställning grundar sig i din sjukdom.

Som huvudregel är sjukdom ingen saklig grund för uppsägning. Om din diagnos gör att du inte längre kan göra dina arbetsuppgifter eller annat betydande arbete för arbetsgivaren, så kan det föreligga saklig grund för uppsägning. Jag tolkar det dock som att du fortfarande kan utföra ditt arbete och det finns i så fall ingen giltig grund till att få dig uppsagd från tjänsten.

Omplacering är också endast aktuellt i fall där en arbetstagare inte kan utföra sitt arbete, vilket jag tolkar det som att du kan.

Därför anser jag att det inte föreligger någon grund till att du inte skulle få behålla din anställning som platschef.

Diskriminering

Angående huruvida du har blivit utsatt för diskriminering så anser jag att det eventuellt kan röra sig om diskriminering på grund av sjukdom. Om fallet är som sådant att du har missgynnats genom att behandlas sämre på grund av din sjukdom, så rör det sig om direkt diskriminering. (Se 1 kap. 4 § p. 1 och 1 kap. 5 § p. 4 diskrimineringslag)

Om du behöver mer hjälp så råder jag dig till att höra av dig till Lawlines Juristbyrå, se "HÄR".

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare