FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/12/2016

Rätt till bostad vid en sambobodelning

Min vän har en lägenhet som hennes mamma är borgenär på, min väns pojkvän har bott i hennes lägenhet med sin dotter (från ett annat förhållande) helt plötsligt gör han slut och säger att han ska ta hennes lägenhet (han är så vitt jag vet skriven där) har han enligt sambolagen rätt till detta då han har ett barn? Tacksam för svar

Mvh Robert

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske på begäran av någon av samborna. Detta framkommer av sambolagen 8 § (här). I en sambobodelning ingår endast egendom som utgör samboegendom. Enligt sambolagen 3 § (här) är sådan egendom sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. Det vill säga ägde din vän bostaden innan samlevnaden kommer bostaden inte att ingå i en bodelning.

Om din vän och hennes sambo istället förvärvade bostaden för gemensam användning utgör bostaden samboegendom och kommer att ingå i en bodelning. Av SamboL 16 § 2 st. (här) framkommer att den sambo som har bäst behov av bostaden ska få rätt till den. Detta under förutsättning att det med hänsyn till omständigheterna anses skäligt.

Behovsbedömning
För att bedöma vem som har bäst behov av bostaden ska hänsyn tas till om någon av samborna har vårdnaden av barn. Denna omständighet anses väga tungt och tillmäts i många fall en avgörande betydelse. Då din väns sambo har barn utom samboförhållandet är sannolikheten stor att han anses ha störst behov av bostaden. Andra faktorer som har betydelse är ålder och hälsa samt vem som har lättast att få tag på annan bostad. Då inga sådana omständigheter framgår av frågan kan jag inte göra en närmare bedömning.

Skälighetsbedömning
Vid en skälighetsbedömning ska omständigheter som talar emot övertagande vägas mot den ena sambons behov. Sådana omständigheter är till exempel om din vän skulle stå som ägare på bostaden och göra en ekonomisk förlust om bostaden skulle övergå till hennes sambo.

Samlad bedömning
Min bedömning är att din vän har rätt till bostaden om hon ägde den innan samlevnaden. I annat fall skulle utgången troligtvis bli den motsatta, då omständigheten att hennes sambo har barn troligtvis skulle bli avgörande i en behovs- och skälighetsbedömning.

Om bostaden skulle ingå i en bodelning ska den person som övertar bostaden ska köpa ut sin f.d. sambo genom att betala motsvarande värde i pengar. Personen som övertar bostaden ska alltså kompensera sin fd. sambo med bostadens halva värde. Detta framkommer av 17 § SamboL (här).

Om din vän och hennes sambo inte lyckas komma överens om vem som ska få rätt till bostaden och annan samboegendom vid en bodelning kan de ansöka om en bodelningsförrättare i tingsrätten. Behöver de hjälp med sådan ansökan kan de boka tid hos en jurist som är specialiserad på bodelning på denna länk.

__________________________________________________________________________________________

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Är situationen fortfarande oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare