FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet04/08/2016

Rätt till del av försäljningspris

Hej! Undrar om tidigare äktenskapspartner kan oberopa att han har byggt på ,nu sålt sommarhus, om jag skulle dö trots att sommarstället var min enskilda egendom-alltså att han skulle ha rätt till en viss del av försäljningspriset?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För ungefär 30 år sedan var ett fall som liknade ditt uppe i Högsta domstolen (HD), domen heter NJA 1986 s. 513. Fallet handlade om ett sambopar där den ena hade byggt ett räcke och lite annat på ett hus som tillhörde den andra sambon. I fallet uttalade HD att när egendom som kan räknas som fastighets- eller byggnadstillbehör har tillförts en fastighet under sådana förhållanden är det naturliga att det tillförda kommer i fastighetsägarens ägo.

Detta gäller alltså framförallt egendom som anpassats till fastigheten. HD angav också att något annat skulle vara både opraktiskt och olämpligt. Man ser det helt enkelt som att det tillförda har överlåtits till dig genom gåva.

Förhållandet ovan kan rubbas om din f.d. make gav tillkänna att han inte hade gåvoavsikt vid tillfället då han byggde på ditt hus. Om han vid det tillfället sa till dig att han ville ha ersättning i samband med försäljning så har han möjligtvis rätt till det, annars har han antagligen inte det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med er situation är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare